Duża część startupów jako pole swojej działalności upodobała sobie transport. To dobry wybór, gdyż sektor transportowy należy do tych branż, gdzie sukces innowacyjny jest szybko zauważalny.
Trzeba bowiem sobie zdać sprawę z tego, iż innowacyjność w transporcie ma bardzo szerokie zastosowanie, obejmować może bowiem wdrażanie zmian w usługach czysto transportowych, ale także w procesach logistycznych i produktach towarzyszących samej usłudze przewozowej. Ponieważ transport jest potrzebny nie tylko gospodarce, ale wypełnia również ważną rolę społeczną, to innowacyjność wymuszają na nim konkurenci na rynku, ale nie mniej ważny jest także nacisk spowodowany przez zachowania, oczekiwania klientów, którzy chcą się szybko dostać do innej miejscowości, regionu albo kraju, kontynentu. Właśnie szybkość przemieszczania się, wygoda, pewność i bezpieczeństwo przejazdu są dla konsumentów tej branży kluczowe, zresztą to samo można odnieść do przewozu ładunków.
Czym więc zajmują się transportowe startupy? Innowatorzy dostarczają podmiotom transportowym potrzebne oprogramowania do zarządzania flotą pojazdów, ich serwisowania, naprawiania, wymiany, ubezpieczenia itd. Wiele z tych narzędzi wykorzystuje już technologię sztucznej inteligencji (AI).
Drogi i kolej
Przedstawiciele sektora transportowego wskazują, że w polskich warunkach kluczowe znaczenie ma transport ładunków drogami bitymi i liniami kolejowymi. Oczywiście, poszczególne firmy ostro ze sobą rywalizują, mocna jest też konkurencja miedzy przewozami drogowymi i kolejowymi, ale wszyscy potrzebują innowacji, aby utrzymać się w ogóle na rynku.
Startupy opracowały już szereg technologii wspierających branże transportową. To choćby różnego rodzaju systemy pomagające w układaniu optymalnych tras przewozowych, pozwalające na śledzenie przesyłek, przygotowanie wielu niezbędnych dokumentów w formie elektronicznej (listy przewozowe, wyliczanie opłat, podatków, ceł itd. Rozwiązanie innowatorów ułatwiają także załatwianie spraw związanych z magazynowaniem, przeładowywaniem towarów, ich przepakowywaniem, czy realizowaniem reklamacji. W branży, gdzie liczy się szybkość, digitalizacja pozwala zaoszczędzić wiele godzin pracy kierowców, pracowników magazynów, spedytorów, ale także ułatwia załatwianie szeregu formalności biurokratycznych.
Startupy mają sukcesy
Polska branża wysokich technologii jest bardzo aktywna w branży transportowej. Możemy podać kilka przykładów stosowanych przez startupy rozwiązań. Na przykład Nomagic zapewnia transportowcom narzędzia do bardzo zaawansowanej obsługi procesów logistycznych, gdyż tworzy je przy użyciu sztucznej inteligencji. Chodzi tu np. roboty, które potrafią skompletować zamówienia dokonywane online, co przyspiesza wysyłkę towarów do klientów. Tym samym rośnie także wydajność samego przedsiębiorstwa, jest ono bardziej konkurencyjne i przez to zyskuje wielu nowych klientów.
Inny przykład – można powiedzieć w segmencie drobnej logistyki, to aplikacja Packhelp (Zapakuj.to). jej działanie polega na tym, że klient może zamówić, a wcześniej zaprojektować, spersonalizowane opakowania i nie trzeba się przy tym komunikować z drukarnią. Minimalne zamówienie to tylko 30 sztuk i to otwiera pole do przygotowywania np. krótkich serii upominków, które firma może wysyłać do swoich wybranych klientów. Z pomocy tej aplikacji może też skorzystać niejeden sklep internetowy. Z kolei inne startupy pracują np. nad nowymi superszybkimi napędami dla pociągów czy też nad technologiami sprzyjającymi wykorzystywaniu paliw alternatywnych w transporcie, żeby przewóz ludzi i towarów stał się bardziej „zielony”.
Partnerami projektu są: Fundacja ARP, Fundacja BGK, Fundacja Empiria i Wiedza, Fundacja PFR oraz Totalizator Sportowy.
Dofinansowano ze środków Budżetu Państwa w ramach realizacji zadania publicznego pn. „Myśl po polsku”